Transit

Simon Martin | Projections Libérantes | 2019

img
Compositiejaar: 2007
Uitgevoerd op Transit door: BL!NDMAN

Deze compositie is een eerbetoon aan Paul-Émile Borduas, een van de grondleggers van het artistieke modernisme - en de artistieke vrijheid - in Québec. Twee van zijn werken hadden een grote impact op mijn eigen werk, namelijk de tekst Projections libérantes, en het schilderij Composition 69, dat op zijn schildersezel gevonden werd na zijn overlijden in 1960.


Lees verder »

Composition 69 is doordringend: het canvas is bijna geheel bedekt met massieve verstrengelde 'impasto's' die een soort "glinsterende muur van houtskool" vormen. (zie de opmerking van Jean-Paul Filion, geciteerd door François-Marc Gagnon in de catalogus voor de Paul-Émile Borduas retrospectieve in het Montréal Museum of Fine Arts, 1988, p. 466.) Een klein beetje wit is zichtbaar aan de bovenkant van de 'muur' en doorheen enkele spleten, als een kosmische leegte. Ik geloof dat dit het eindeloze is waarop de schilder zichzelf projecteert, vrij voor - of bevrijd door - de eeuwigheid. Borduas besluit Liberating Projections daarboven, naar aanleiding van zijn ontslag als leraar aan de École du meuble het jaar voordien, met de volgende wooren: "Je hebt het beëindigd! Het zij zo! Maar ik vecht elke macht aan om de herinnering of het voorbeeld ervan uit te wissen." (Paul-Émile Borduas, Liberating Projections, Écrits/Writings 1942-1958, uitgegeven door François-Marc Gagnon, vertaald door François-Marc Gagnon en Dennis Young, Halifax, Nova Scotia College of Art and Design, 1978, p. 113.)

In mijn werk heb ik bijna uitsluitend gebruik gemaakt van zogenaamde 'multiphonics'. Dit zijn klanken die geproduceerd worden met ongebruikelijke vingerzettingen en verstoorde druk in lipspanning, wat resulteert in een gebroken of gespleten 'meervoudige' kwaliteit. Ik heb deze fenomenen benaderd als blokken die ik kon opstapelen of tegen elkaar uitspelen, waarbij ik me liet inspireren door de impasto´s van Composition 69. In mijn muziek kunnen de multiphonics soms als 'noise' of 'lawaai' worden ervaren, of als 'data scrambling', opnieuw gelijkaardig aan de zwarte kleur in het schilderij. Maar net als Borduas heb ik geprobeerd om het materiaal op een bepaalde manier te behandelen, door er een strikte formele structuur op toe te passen, van waaruit de expressie zich ontvouwt.

Opdracht: Quasar, met steun van CALQ

[Simon Martin]



Media en bijlages

PROGRAMMABOEK


INSTRUMENTATIE

Concert Transit 2019 Soetezaal STUK 19 oktober door BL!NDMAN:

Eric Sleichim - artistieke leiding, compositie

Koen Maas - sopraansaxofoon, elektronica
Pieter Pellens - sopraan-, altsaxofoon, elektronica
Piet Rebel - tenorsaxofoon, elektronica


Lees verder »     

BIO COMPONIST

Simon Martin, geboren in Rouyn-Norenda (Québec), is componist en producent van hedendaagse muziekconcerten. Als stichtend directeur van Projections libérantes (2011) realiseerde hij reeds vier producties. In navolging van Amerikaanse componisten Harry Partch, La Monte Young en James Tenney werkt Martin in zijn muziek steeds meer op natuurlijke intonatie. In 2016 nam Martin $10.000 in ontvangst van Le Conseil des arts et des lettres du Québec als winnaar van de 2014-2015 Opus Prize – Composer of the year.


Lees verder »     

FOTO'S


© Evi Clerckx




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

UITLEENMOGELIJKHEDEN

De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.