Transit

Bernhard Lang | DW 12 ‘cellular automata’ | 2020

img
Compositiejaar: 2004
Uitgevoerd op Transit door: Daan Vandewalle

Ik schreef DW12 in Bamberg in 2004; het was het vervolg van de DW Series die ik aanvatte in 1997:

“hier, net als in de volledige d/w serie, wordt de innerlijke logica van ‘loop formation’ of het maken van loops, fenomenologisch
onderzocht, waarbij differentiërende, narratieve segmenten met microscopische stukjes van enkelvoudige extracten en hun herhalingen van elkaar afwijken (“difference/repetition” of “herhaling/verschil”);


Lees verder »

de centrale sectie van het stuk is een simulatie van granulaire loops, die lijken op het trillen en flikkeren van het beeld van een videorecorder met de pauzeknop ingedrukt.” (B.L., over DW3 in 2002)

Het nieuwe element hier, dat de reeks Monadologies voorafschaduwt, is de referentie naar historisch materiaal, in dit geval Beethovens Hammerklaviersonate in si mol groot. Ik arrangeerde deze sonate later opnieuw; (2014-2015 Monadologie XXX ‘Hammer’ voor Hammerklavier [20’], naar Beethovens Hammerklaviersonate)

Dit geldt ook voor de twee gelijknamige cellulaire automata die in dit werk geïmplementeerd zijn, hier met de hand uitgevoerd, en gegenereerd door algoritmen in de Monadologies.

De structurele compositie berust op het spel tussen verschil en herhaling; loops zijn de generatoren van de muzikale
structuur en haar beweging, zoals Tilmann Baumgärtel het omschreef in zijn boek Schleifen [‘Loops’].

[BERNHARD LANG]

 

c foto Harald Hoffmann



Media en bijlages

PROGRAMMABOEK


INSTRUMENTATIE

Concerten Transit 2020 Labozaal STUK 25 oktober door Daan Vandewalle (piano).


Lees verder »     

BIO COMPONIST

Bernhard Lang werd geboren in 1957 in Linz, Oostenrijk, en behaalde zijn diploma piano aan het Bruckner Konservatorium waarna hij naar Graz verhuisde om jazz piano, arrangement en klassieke piano te studeren. Hierna volgde hij compositie bij de Poolse componist Andrej Dobrowolsky, die hem de technieken van de nieuwe muziek bijbracht. Hij studeerde ook bij Hermann Markus Pressl, die hem contrapunt aanleerde en hem introduceerde tot het werk van Josef Matthias Hauer.

Sinds 1988 geeft Lang muziektheorie, harmonie en contrapunt aan de University of Music and Performing Arts in Graz, en sinds 2003 is hij er aangesteld als professor compositie. In Graz ontmoette hij ook Gösta Neuwirth, die een van zijn belangrijkste invloeden werd en die hem gedurende vele jaren informele compositielessen zou geven. Georg Friedrich Haas introduceerde hem tot de microtonale muziek. Inmiddels is zijn werk uitgevoerd op onder meer het Steirische Herbst Festival, Moscow Alternativa Festival, Biennale Hannover, Darmstädter Ferienkurse, Salzburger Festspiele, Wien Modern, Donaueschingen, Witten en vele andere.


Lees verder »     

AUDIO (DOOR HEATHER O'DONNELL)

FOTO'S


© Mark Rietveld

RECHTEN

MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.

Creative Commons License


Lees verder »     




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

UITLEENMOGELIJKHEDEN

De partituur kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.